zaterdag 10 november 2007

Ronald Weinland - zo idioot als een deur

De man op deze foto is Ronald Weinland. Ik moet mij nog wat verder verdiepen in deze volslagen geschifte, honderd procent geschoffelde gek. Hij is dominee, Amerikaan en zo idioot als een deur. Waarom?

Niet elke dominee is gestoord, hoogstens waar ze in iemand geloven die zich nog nooit heeft vertoond. Zou God straatvrees hebben? Dat moet ik nog een keertje uitzoeken. Weinland heeft het niet, want hij vertoont zich graag overal. Niet alleen in Amerika, de zot reist de hele wereld over. En altijd als er iemand komt met de mededeling dat de aarde vernietigd zal worden door God, zijn er weer mensen die daar steevast in geloven. En Weinland weet het zeker: de aarde wordt voor een belangrijk deel naar de knoppen geholpen door God. Zijn eigen schepping wordt door hemzelf om zeep gebracht, zoals een klein jongetje zijn Lego-huis een schop geeft als hij het zat is.

Een normaal denkend mens zal natuurlijk smakelijk moeten lachen om Weinland, maar de man heeft inmiddels een enorme schare volgelingen. Bovendien schijnen er twee boeken te zijn waarin hij haarfijn uitlegt waarom we naar de bliksem gaan en - godbetert - nog wanneer ook. Ik kom terug op deze malloot als ik zijn boeken heb gelezen. Als tenminste de aarde niet is verdwenen en God mij op het matje heeft geroepen voor mijn atheïstische gebral.